اخبار اصلی
نشست تخصصی انقلاب اسلامی و چالش‌های فرهنگی ششمین جلسه از سلسله نشست‌های هفته پژوهش با عنوان انقلاب اسلامی و چالش‌های فرهنگی با ارائه حجت الاسلام دکتر رضا ابروش(استادیار دانشگاه معارف) و دبیری حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی در تاریخ 26/9/1401 برگزار شد. در این نشست دکتر ابروش با تأکید بر نقش فرهنگ و ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی، بیان کرد که انقلاب اسلامی مبتنی بر فرهنگ اسلامی است و بن‌مایه و پیشران انقلاب اسلامی، فرهنگ است و اگر چالش‌های فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد، آسیب‌های بنیادین متوجه انقلاب می‌شود.
دکتر ابروش به تعاریف و معانی مختلف فرهنگ پرداخته و فرهنگ را مجموعه‌ای از رفتارهای ذاتی و اکتسابی متأثر از فرهنگ دینی، آداب، رسوم، هنجارها و رفتارها و .... دانست و بر اهمیت توجه به نهادهای رسمی مانند مدرسه، دانشگاه، حوزه، و .... نهادهای غیررسمی مانند دوستان در شکل‌گیری فرهنگ افراد اشاره کرد.
مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌های فرهنگی عبارتند از: 
1-پلورالیسم فرهنگی، 2- از هم‌پاشیدگی و واگرایی فرهنگی، 3- فقدان پیوست فرهنگی، 4- کم رنگ شدن نقش مساجد، 5- برجسته شدن کاستی‌ها، 6- عدم اصلاح نظامات اداری و سازمانی، 7- پارادوکس‌های رفتاری مدیران ارشد نظام.
در مقام تبیین هر یک از چالش‌های هفت‌گانه فرهنگی انقلاب اسلامی، موضوعات ذیل مورد تبیین قرار گرفت: فرهنگ پیشرو، فرهنگ پیرو، فرهنگ قوی، فرهنگ ضعیف، لایه‌های فرهنگ و ارزش‌ها، زیربناها و روبناها، مفروضات فرهنگی، مصنوعات فرهنگی و مطالعات فرهنگی، فرایند جهانی شدن و پذیرش فرهنگ جهانی، لیبرالیسم فرهنگی، جابجایی ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها، مشکل صنعت و تکنولوژی و ابزارهای فرهنگی، نحوه استخدام‌ها و بکارگیری مدیران فرهنگی، مؤلفه‌ها و اجزای فرهنگ‌ها، ضرورت پیوست فرهنگی در برنامه‌های مختلف توسعه، پیوست فرهنگی در معماری و شهرسازی، تأثیر تغییر نمای شهرها بر تغییر هویت فرهنگی جامعه، کم رنگ شدن نقش مساجد پس از انقلاب، نقش هدایت‌گری مسجد در تحولات فرهنگی، تفاوت سازمان‌های رسمی و شبکه‌های غیررسمی، برجسته‌سازی در حوزه فرهنگ، جایگزینی هنجارها و ارزش‌ها، عدم اصلاح نظامات اداری و سازمانی سابق، عدم تغییر نظام اداری فرهنگی و ادارات، پارادوکس‌های رفتاری مدیران نظام و سبک زندگی اشرافی و دعوت به اشرافیت و تجمل.
در انتهای نشست برخی از راهکارهای برون‌رفت از این چالش‌ها(مانند فرهنگ‌سازی و تولید گفتمان) مورد اشاره قرار گرفت و به پرسش‌های حاضران در جلسه و در فضای مجازی پاسخ داده شد.
 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 15
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما