اخبار اصلی
نشست تخصصی انقلاب اسلامی و چالش‌های اجتماعی نهمین نشست تخصصی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در هفته پژوهش با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری(رییس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم) و با دبیر علمی آقای دکتر لیالی؛ با عنوان «انقلاب اسلامی و چالش‌های اجتماعی» در تاریخ 28/9/1401 برگزار گردید.  جناب استاد دکتر خیری با تأکید بر اهمیت موضوع نشست، چند مقدمه را مورد اشاره قرار داد که عبارت بودند از: اهمیت نعمت انقلاب اسلامی، نعمت امام و امامت و امت و بصیرت امت انقلابی؛ آمیختگی بحث‌های فرهنگی ـ اجتماعی؛ اساسی و محور بودن بحث هویت و سرمایه‌های اجتماعی در چالش‌های اجتماعی؛ رویکرد عاملیت ساختارهای انقلاب و نفوذ فرهنگی، فضای مجازی، گروه‌های مرجع، خطر تحریف امام، فقدان امتداد اجتماعی برای مبانی انقلاب، جایگاه ویژه اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت‌های اجتماعی.
در ادامه با توجه به بیانیه گام دوم در جهت گیری انقلاب و ضرورت صیانت از انقلاب و انقلابی‌گری؛ و با توجه به تحلیل دیدگاه شهید صدر و علامه طباطبایی در مورد اجتماع؛ چالش‌های اجتماعی انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
چالش حفظ نظام اسلامی، چالش خستگی و ناامیدی و القای ناکارآمدی نظام؛ چالش معرفی جامعه مدنی به جای جامعه ولایی، چالش رابطه امت و امام و ولایت؛ چالش ادبیات انقلاب اسلامی در بستر خاص تمدنی وضرورت تولید ادبیات جدید انقلاب اسلامی؛ چالش ادبیاتی با تولید ادبیات زن، زندگی، آزادی؛ چالش تحلیل جاهلیت مدرن و ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن؛ چالش زیست جهانی، چالش نظم اجتماعی/ نظام اجتماعی و ضرورت سامان‌دهی نظام اجتماعی/ نظم اجتماعی؛ چالش نقش سنن الهی در تغییر و تحول جوامع؛ چالش تفاوت رهبری با مدیریت؛ چالش نهادهای اجتماعی/ نخبگان اجتماعی؛ چالش جایگاه ادبیات امر به معروف و نهی از منکر در مسئولیت اجتماعی، چالش تبیین سرمایه اجتماعی، چالش گروه‌های مرجع؛ چالش این موضوع که آیا گسست و گسل اجتماعی داریم؟
 در ادامه بیان چالش‌ها، خطر چالش نفوذ در کارگزاران و مردم، غفلت مدیران از مردم، غفلت از انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی، تأثیر وضعیت فضای مجازی و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و چالش فضای مجازی و گروه‌های مرجع و سلبریتی‌ها، هنرمندان و ورزشکاران مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر خیری در ادامه راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های اجتماعی و چالش های اجتماعی را نظارت عمومی، عاملیت عمومی، مسئولیت اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، جایگاه تحزب در جامعه اسلامی، جمع بین تکلیف و انضباط اجتماعی، سازمان‌ها در جامعه اسلامی و ساختار امامت و امت دانست. دکتر خیری معتقد بودند از علل و عوامل این چالش ها این است که ما گرفتاری تأخر فرهنگی هستیم و غالباً دشمن حمله می‌کند و ما مجبور به دفاع هستیم. باید دقت کرد که گرفتار آلزایمر تاریخی و فرهنگی نشویم تا مبادا دچار بیگانگی از فرهنگ و تمدن تاریخی و ایرانی و اسلامی شویم. 
در این راستا توجه به فقه الاجتماع و نظم اجتماعی مهم است. جامعه و اجتماع ما گرفتار گسست و گسل نشده است اما بخشی از جامعه گرفتار این گسل و گسست شد‌ه و در این مورد، مسأله داریم. اما گسست و گسل در جامعه ما به پدیده اجتماعی تبدیل نشده است.
در بررسی این موضوع که «آیا جامعه ما، دین‌دارتر شده یا بی‌دین‌تر؟»، باید توجه داشت که شاخص‌های دین‌داری در حال تغییر است. در مورد سرمایه اجتماعی نیز می‌توان گفت این سرمایه نزول نکرده، اما باید از آن بسیار مراقبت کرد.
 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 15
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما