اخبار اصلی
نشست تخصصی بررسی وضعیت دروس معارف اسلامی پس از حوادث اخیر یازدهمین نشست تخصصی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در هفته پژوهش با عنوان «بررسی وضعیت دروس معارف اسلامی پس از حوادث اخیر»، در تاریخ 30 آذرماه 1401، با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دبیری دکتر حسام الدین مؤمنی شهرکی برگزار گردید. ابتدا ضرورت آشنایی  و باور عمیق به جمهوری اسلامی ایران و شکل گیری یک «خط معرفتی- پرورشی» در زمینه معارف اسلام و انقلاب اسلامی در کل کشور و از جمله در دانشگاه‌ها مورد تأکید قرار گرفت و این مطلب تبیین شد که  نظام آموزش عالی، متولی ایجاد «خط معرفتی- پرورشی» در دانشگاه‌هاست که نهاد هم یکی از مولفه‌های آن محسوب می‌شود. ولی متأسفانه نظام آموزش عالی ما توفیق چندانی در ایجاد «خط معرفتی- پرورشی» انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها نداشته و تلاش‌های انجام شده، کم‌فایده بوده و دروس معارف، کارآمدی مطلوب را نداشته‌ است. 
در ادامه، دکتر غلامی با اشاره به سئوال اصلی نشست که عبارت بود از اینکه «چه عواملی موجبات این ضعف و ناکارآمدی را فراهم کرده‌اند؟»، به هفت عامل اصلی اشاره کرده و به تبیین این موارد پرداخت:  
1- معماری دروس معارف؛ 2- اساتید معارف و انقلاب اسلامی؛ 3- روش‌ها و ابزارهای آموزشی؛ 4- منابع آموزشی و کمک آموزشی؛ 5- برنامه ریزی آموزشی؛ 6- اتمسفر حاکم بر دروس معارف؛ 7- شرایط عمومی کشور 
حجت‌الاسلام دکتر غلامی در جمع‌بندی بحث نیز معتقد بود که: دانشگاههای ما چه در فهم جایگاه و کارکرد دروس معارف و انقلاب و چه در ارائه این دروس، آنطور که سزاوار بوده کامیاب نبوده‌اند و به رغم امکانات وسیعی که صرف این دروس طی چهار دهه گذشته شده است، این دروس اثربخشی لازم را نداشته‌اند. به ویژه، این عدم اثربخشی را در حوادث اخیر مشاهده کردیم. با این وصف، نظام‌ آموزش عالی باید به مثابه یک امر حیاتی، ضمن درک واقعیت‌ها، اصلاحات همه‌ جانبه و شجاعانه‌ای را زمینه دروس معارف و انقلاب اسلامی ایجاد کند. 
 
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 22
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما